Assámská kinematografie
Malá kinematografie hraničního a poněkud neklidného státu Assám zmítaného separatistickými tendencemi, která se příliš nedokázala prosadit mimo své domácí území.
Bhódžpúrská kinematografie
Malá kinematografie produkující filmy v bhódžpúrštině, které si nacházejí publikum především v Biháru a ve východním Uttarpradéši.
Gudžarátská kinematografie
Jedna z významnějších regionálních kinematografií, která se též orientuje spíše na sociální a politické snímky. Z Gudžarátu také pochází mnoho významných filmařů a herců působících v Bollywoodu.
Kannadská kinematografie
Kinematografie státu Karnátaka sídlící v jeho hlavním městě Bengalúru (Bangalore). Podobně jako kinematografie malajalámskám tíhne spíše k realističtějším filmům orientovaným na sociální problematiku.
Kašmírská kinematografie
Sporné území Kašmíru je známo jako jeden z objektů nevraživosti mezi Indií a Pákistánem a právě napjatá politická situace se promítla i do ubohého stavu místní filmové kultury. Militanté rádi vydávají fatvy (nábožensko-právní ustanovení) zakazující sledování indických filmů a v místních kinech nemusí být bezpečno. Otázka bezpečnosti taktéž komplikuje život filmařům z Bollywoodu, kterým se zamlouvají místní přírodní scenérie. Všechny filmy natočené přímo kašmírskými filmaři by se přitom daly spočítat i na prstech dvou nekompletních rukou.
Maráthská kinematografie
Stále významnější regionální kinematografie, jejímž domovem je stát Maharáštra. V té sice leží i Mumbaí (Bombaj), sídlo Bollywoodu, ale filmy točené v maráthštině s ním nemají nic společného. Spíše jím byly v průběhu osmdesátých let doslova převálcovány, ale po roce 2000 se tato kinematografie začala opět vzmáhat a dva maráthské filmy byly dokonce vyslány do boje o Oscara. Moderní filmy z Maharáštry také často obsahují téma maráthského nacionalizmu.
Urijská kinematorafie
Velmi malá kinematografie státu Urísa, která byla dříve úzce propojena s kinematografií bengálskou. Občas nazývána též "Ollywood".
Paňdžábská kinematografie
Kinematografie severozápadního státu Paňdžáb patří mezi regionálními kinematografiemi k těm (nej)významnějším. Lze se setkat i s označeními "Punjwood" nebo "Pollywood".
Původně filmový průmysl Paňdžábu kvetl především v jeho bývalém hlavní městě Láhauru (anglicky Lahore; odtud "Lollywood"), ale v roce 1947 byl region rozdělen mezi Indii a Pákistán, přičemž Láhaur připadl právě Pákistánu, kam se též přesunulo mnoho muslimských filmařů. Dodnes je Láhaur hlavním centrem pákistánské kinematografie, zatímco na indické straně se paňdžábští filmaři nakonec sdružili v Amritsaru.
Žádné komentáře:
Okomentovat