21. února 2010

Průvodce indickými kinematografiemi, díl III. - Menší regionální kinematografie

Zde jsem si dovolil stručně shrnout kinematografie produkující v celoindickém kontextu méně významné a v zahraniční většinou úplně neznámé (kvůli složitější dostupnosti a nízké publicitě) filmy, které přesto mají ve své geografické či jazykové oblasti početnou základnu diváků.

Assámská kinematografie
Malá kinematografie hraničního a poněkud neklidného státu Assám zmítaného separatistickými tendencemi, která se příliš nedokázala prosadit mimo své domácí území.

Bhódžpúrská kinematografie

Malá kinematografie produkující filmy v bhódžpúrštině, které si nacházejí publikum především v Biháru a ve východním Uttarpradéši.

Gudžarátská kinematografie

Jedna z významnějších regionálních kinematografií, která se též orientuje spíše na sociální a politické snímky. Z Gudžarátu také pochází mnoho významných filmařů a herců působících v Bollywoodu.

Kannadská kinematografie

Kinematografie státu Karnátaka sídlící v jeho hlavním městě Bengalúru (Bangalore). Podobně jako kinematografie malajalámskám tíhne spíše k realističtějším filmům orientovaným na sociální problematiku.

Kašmírská kinematografie

Sporné území Kašmíru je známo jako jeden z objektů nevraživosti mezi Indií a Pákistánem a právě napjatá politická situace se promítla i do ubohého stavu místní filmové kultury. Militanté rádi vydávají fatvy (nábožensko-právní ustanovení) zakazující sledování indických filmů a v místních kinech nemusí být bezpečno. Otázka bezpečnosti taktéž komplikuje život filmařům z Bollywoodu, kterým se zamlouvají místní přírodní scenérie. Všechny filmy natočené přímo kašmírskými filmaři by se přitom daly spočítat i na prstech dvou nekompletních rukou.

Maráthská kinematografie

Stále významnější regionální kinematografie, jejímž domovem je stát Maharáštra. V té sice leží i Mumbaí (Bombaj), sídlo Bollywoodu, ale filmy točené v maráthštině s ním nemají nic společného. Spíše jím byly v průběhu osmdesátých let doslova převálcovány, ale po roce 2000 se tato kinematografie začala opět vzmáhat a dva maráthské filmy byly dokonce vyslány do boje o Oscara. Moderní filmy z Maharáštry také často obsahují téma maráthského nacionalizmu.

Urijská kinematorafie

Velmi malá kinematografie státu Urísa, která byla dříve úzce propojena s kinematografií bengálskou. Občas nazývána též "Ollywood".

Paňdžábská kinematografie

Kinematografie severozápadního státu Paňdžáb patří mezi regionálními kinematografiemi k těm (nej)významnějším. Lze se setkat i s označeními "Punjwood" nebo "Pollywood".

Původně filmový průmysl Paňdžábu kvetl především v jeho bývalém hlavní městě Láhauru (anglicky Lahore; odtud "Lollywood"), ale v roce 1947 byl region rozdělen mezi Indii a Pákistán, přičemž Láhaur připadl právě Pákistánu, kam se též přesunulo mnoho muslimských filmařů. Dodnes je Láhaur hlavním centrem pákistánské kinematografie, zatímco na indické straně se paňdžábští filmaři nakonec sdružili v Amritsaru.

Žádné komentáře:

Okomentovat