Tashan – snímek, který proletěl indickými kiny bez zájmu diváků a ještě byl mohutně popliván místními kritiky, osobně vnímám jako výrazný přírůstek do vlny „hypercool“ akčňáků odstartované filmy jako Dhoom 2 či Race a zároveň jako jeden z nejlepších bollywoodských filmů tematizujících amerikanizaci indické kultury.
První záběr – sytě červený mercedes ujíždí po vyprahlé hornaté krajině a hraje k tomu rock-‚n‘-rollová hudba. Když tu se náhle hudební podkres přepne na indickou lidovku a pak zase zpátky k rocku…Čím divočeji se přepíná hudba, tím divočeji sebou auto na silnici smýká, až vyletí mimo cestu a padá do skalního jezírka. Zatímco se mercedes potápí, kamera zabere jeho interiér – tam sedí jeden z hrdinů, Jimmy (Saif Ali Khan), otáčí se na kameru a začíná vyprávět svůj příběh…
Dozvíme se, že Jimmy, který má styl a skvělou anglickou výslovnost, podlehl svodům stylové Pooji (Kareena Kapoor) a přislíbil, že bude vyučovat angličtinu jejího stylového šéfa. Tím je obávaný mafián Bhaiyyaji (Anil Kapoor), který má styl a velký balík peněz, jenž mu Jimmy s Poojou zákeřně ukradou. Na jejich stopu je nasazen zmatkářský gangster Bachchan (Akshaye Kumar), jemuž však nechybí dobrá muška, zlaté srdce a hlavně styl…
Dozvíme se, že Jimmy, který má styl a skvělou anglickou výslovnost, podlehl svodům stylové Pooji (Kareena Kapoor) a přislíbil, že bude vyučovat angličtinu jejího stylového šéfa. Tím je obávaný mafián Bhaiyyaji (Anil Kapoor), který má styl a velký balík peněz, jenž mu Jimmy s Poojou zákeřně ukradou. Na jejich stopu je nasazen zmatkářský gangster Bachchan (Akshaye Kumar), jemuž však nechybí dobrá muška, zlaté srdce a hlavně styl…
Když styl, tak pořádný (a americký)!
Není náhoda ani žádná chyba, že se v synopsi objevuje tolik stylu – styl je totiž jedním z hlavních témat filmu a je dokonce i jeho názvem (respektive volným překladem slůvka „tashan“). Tashan se vyznačuje přehnanou estetizací, kdy jsou postavy často snímány zpomaleně v „coolových“ pózách, nosí výstřední oblečení a jezdí v nablýskaných vozech. Občas provedou i nějakou klišovitou nelogičnost (rozdělení lupu na několik dílů a jejich rozmístění na různá neobvyklá místa po celé Indii) a když se jich někdo jiný zeptá, proč tak učinili, suše odpoví, že je to tak stylové.
A pokud je to stylové, tak americky stylové. Estetické postupy amerických akčních blockbusterů Tashan přijímá a zpracovává s viditelnou láskou i ironickým úšklebkem zároveň.
A pokud je to stylové, tak americky stylové. Estetické postupy amerických akčních blockbusterů Tashan přijímá a zpracovává s viditelnou láskou i ironickým úšklebkem zároveň.
Téma pronikání anglofonní (americké) kultury do Indie je uvedeno hned v první scéně filmu (přepínání mezi americkou a indickou hudbou) a je dále přítomné prakticky v každém záběru. Sám hlavní hrdina je učitelem angličtiny pracujícím v call centru, kde se „i hindsky mluví jedině s britským přízvukem“, postavy používají v dialozích hindštinu a angličtinu v poměru 50:50 a v jednom momentě dokonce potkají americký filmový štáb a nechají se od něj (s blonďatými parukami na hlavách a s textem „Když spatřím bílou tvář, mé srdce se roztančí“ na rtech) nafilmovat do taneční scény (A: „V tomhle filmu nejsou žádné písně.“ B: „Tohle je Indie. Tady jsou písně ve všem.“).
Nadsázka kde se podíváš
Debutující režisér (a již zavedený scénárista podepsaný i pod obdobně laděným diptychem Dhoom) Vijay Krishna Acharya se ale nespoléhá jen na přehánění a zahrnuje do filmu i určitou grotesknost – což se projevuje například tehdy, když hlavní záporák prchá ve šlapací rikše, nebo když vidíme Bachchana, jak na projíždí městskými uličkami na malém mopedu v přestrojení za mýtického démona Rávanu.
Pokud by snad někdo stále nedokázal ve filmu rozlišit očividnou nadsázku a měl by dojem, že je zamýšlený úplně vážně (ač v něm Akshay Kumar používá jako zbraň i kandelábr), o opaku jej přesvědčí zcizující způsob užití vypravěčů z řad ústředních postav. Některá z nich se prostě znenadání zastaví, podívá se do kamery a začne situaci komentovat. A to dokonce i v případě, že se zrovna nachází pod vodou.
Film obsahuje i taneční scény, které jsou spíše méně motivované a mají „oddechovou“ funkci, nicméně je jim očividně věnovaná velká péče a mohou se pochlubit chytlavými skladbami. Vrcholem je pochopitelně výše zmíněná parodická píseň „Dil Dance Maare Re“, de facto vystihující ducha celého filmu.
Pokud by snad někdo stále nedokázal ve filmu rozlišit očividnou nadsázku a měl by dojem, že je zamýšlený úplně vážně (ač v něm Akshay Kumar používá jako zbraň i kandelábr), o opaku jej přesvědčí zcizující způsob užití vypravěčů z řad ústředních postav. Některá z nich se prostě znenadání zastaví, podívá se do kamery a začne situaci komentovat. A to dokonce i v případě, že se zrovna nachází pod vodou.
Film obsahuje i taneční scény, které jsou spíše méně motivované a mají „oddechovou“ funkci, nicméně je jim očividně věnovaná velká péče a mohou se pochlubit chytlavými skladbami. Vrcholem je pochopitelně výše zmíněná parodická píseň „Dil Dance Maare Re“, de facto vystihující ducha celého filmu.
Potěcha pro oko
Tashan lze v mnoha ohledech označit za „zajímavý“, „vydařený“ či „originální“, ale zaslouží-li si nějaký jeho aspekt maximální pochvalu, pak je celková práce s vizuálem, od kamery přes výpravu a kostýmy až atraktivním lokacím. V sytém, pestrobarevném obraze upomínajícím na vzezření blockbusterů ze stáje páně Bruckheimera je divákovi představována galerie mistrovsky komponovaných záběrů, jež dávají vyniknout bohaté výpravě a naplno prodávají exteriéry z míst jako je Ládakh nebo Haridvár.
Tashan je možno v prakticky v každé sekundě zastavit a vždy před sebou uvidíte obraz, který je hodný vytištění a pověšení na zeď. Se střihem už film bohužel pracuje hůře, takže akční scény přes svou vtipnost zůstávají ve funkci lákavé atrakce upozaděné za scénami tanečními a k tomu jsou některé nasnímané nepříjemně trhaně a zrychleně.
Tashan je možno v prakticky v každé sekundě zastavit a vždy před sebou uvidíte obraz, který je hodný vytištění a pověšení na zeď. Se střihem už film bohužel pracuje hůře, takže akční scény přes svou vtipnost zůstávají ve funkci lákavé atrakce upozaděné za scénami tanečními a k tomu jsou některé nasnímané nepříjemně trhaně a zrychleně.
Nejde o děj, jde o styl!
Jak už bylo řečeno, Tashan znamená „styl“ a o ničem jiném než o stylu tento film není. Vlastně vůbec nevadí, že pod vrstvou vtipného parafrázování západních blockbusterů, výborně nasnímaných tanců a bujné vizuality se skrývá slabý scénář plný berliček a oslích můstků. Na příbězích indické filmy nikdy nestály (Tashan na něj zbytečně, ale vlastně v souladu se svým „stylovým“ konceptem upozorňuje „postmoderními“ fígly ve vyprávění) a ty dvě a půl hodiny strávené ve společnosti našeho stylové tria jsou natolik nabité chytrou zábavou a obrazovou brilancí, že nic víc jako divák potřebovat nebudete.
Pokud na film tedy nebudete nesmyslně uplatňovat kritérium realističnosti, jako to udělala valná většina indických kritiků...
Pokud na film tedy nebudete nesmyslně uplatňovat kritérium realističnosti, jako to udělala valná většina indických kritiků...
TASHAN (2008)
Žánr: Akční, thriller, krimi, komedie
Stopáž: 148 min
Jazyk: Hindština, angličtina
Režie: Vijay Krishna Acharya
Hrají: Saif Ali Khan, Akshay Kumar, Kareena Kapoor, Anil Kapoor...
Hodnocení: 7/10
Som rada, že som si ho pozrela. Dala som sprvu na hodnotenie na IMDB a rôznych recenzií, ale keď som nedokázala stráviť deň bez Dil Dance Maar Le, tak som to vzdala a pustila si to celé. Ohromná zábava. Akshay je úžasný komik, a z Anilovho úteku na rikši som sa smiala jedno kolo. Tie zábery, akoby to bol akčný film a jednalo sa o naháňačku na super-štýlových motorkách XD Ale na svoju tému mohol byť aj kratší. Dala by som mu 6/10.
OdpovědětVymazatNarazila jsem na tenhle blog i článek uplnou náhodou, ale je to zajímavá exkurze do Bollywoodu, a asi si tohle konkrétní dílko najdu a zkouknu:) Ukázka mě uplně odrovnala - ta první, to druhé video mi nejde spustit. Nojo, bollywoodský filmy jsou vůbec fascinující záležitost... Škoda, že sem už moc nepíšeš, jak tak koukám:/
OdpovědětVymazatNicméně díky za tip!
Klára S. , na-umeni-zavisli.blogspot.cz